שרפת בית המקדש בט' באב. דיני ט' באב. ירושלמי ברכות: בט' באב נולד המשיח ומנחם שמו. שער הכוונות. תפילת נחם. קידוש לבנה במוצאי ט' באב. ילקוט שמעוני. זכריה: צום הרביעי... יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה.
השכר הכתוב בפרשת "והיה אם שמוע". המחלוקת בין רב ישמעאל לרבי שמעון בר יוחאי. ההבדל בין פרשה ראשונה לפרשה שניה בקריאת שמע. האבן שהעלה רבי חנינא בן דוסא לבית המקדש. מותו של רבי עקיבא.
מצוות מינוי שופטים ושוטרים. תפקיד השופטים לפסוק את הדין. תפקיד השוטרים לאכוף את פסק הדין. תנחומא: אם אין שופט אין שוטר, אם אין שוטר אין שופט. רבי חיים ויטאל: החושים הם השערים.
'תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב'. רמב'ם: השמחה בעשיית המצוות עבודה גדולה. בלי שמחה אין המשכיות לקיום התורה. הסיבות לחורבן המקדש. ה' חוקר לב ובוחן כליות. 'מעשה איש ופקודתו'. שכר הליכה.
הקב'ה מסתיר פנים כדי להעמיד בניסיון. רבי יהושע בן חנניה והקיסר. המחיצות שבהר סיני. אסתר מן התורה. הרב דסלר במכתב מאליהו. 'ויעמוד העם מרחוק'. תנא דבי אליהו. משל המלך והעבדים.
הנהגת ה' בעולם היא בצדק, אנחנו לא יכולים להבין אותה. השלמות היא כשעם ישראל מקיים את התורה בארץ ישראל. אומות העולם רצו לפגוע בשלמות זו ונכשלו. ארץ ישראל נקנת ביסורים ואסור להתייאש מיסורי הגאולה.
שמיני עצרת. שמחת תורה. סיום הקריאה בתורה בארץ ישראל ובבל. הטעם לקריאת 'וזאת הברכה' בשמחת תורה. ברכת שלמה. קורבן מוסף בשמיני עצרת. בחירת עם ישראל. מדוע מפטירים בספר יהושע.
'ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו'. עונשם של הגויים. הנקמה בגויים תביא את העולם לתיקונו. 'מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום'. שיפלותם של ישראל חילול שם ה'. מטרת הגאולה היא לקדש את שם ה'.
'בעצם היום הזה... עלה אל הר העברים... הר נבו'. 'בא נח'. 'הוציא ה' את בני ישראל מארץ מצרים'. אור החיים. רבי חיים שמואלביץ. תפילת משה. ישעיהו. תפילת חזקיהו. תפילת יהושפט.
מהתורה חייבים לברך ברכת התורה לפני הלימוד ולברך ברכת המזון אחרי אכילה. 'על מה אבדה הארץ- על שלא ברכו בתורה תחילה. ערוך השולחן: ברכת התורה כלולה במצוות לימוד תורה. נוסח ברכות התורה.
'שאל אביך'- אלו הנביאים. 'זקניך'- אלו החכמים. עשה לך רב. עת לעשות לה'. מעלת לימוד תורה בעל פה. תורתו של רבי אליעזר בן הורקנוס. מעלת רבי בלימוד תורה. הפסקים של רב ששת.
הנהגת ה' בעולם היא בצדק, אנחנו לא יכולים להבין אותה. השלמות היא כשעם ישראל מקיים את התורה בארץ ישראל. אומות העולם רצו לפגוע בשלמות זו ונכשלו. ארץ ישראל נקנת ביסורים ואסור להתייאש מיסורי הגאולה.